Het is een open deur, maar in de zomermaanden hebben veel minder mensen een jas aan. Er gaan daardoor ongetwijfeld veel minder jassen komen dan bij een vergelijkbaar evenement in de wintermaanden.
Een mindere (bijvoorbeeld regenachtige) dag kan nog wat verschil maken, maar dezelfde aantallen als in de winter gaat u in de zomer nooit halen.
Bij doorstroom evenementen zoals beurzen is het percentage bezoekers dat gebruik maakt van de garderobe wat lager. Afhankelijk van de doelgroep van uw beurs, is een garderobegebruik van 30% tot 60% heel realistisch.
Tevens is de duur van een bezoek aan een beurs vaak niet van begin tot eind. Het zou dus goed kunnen dat garderobehaken meerdere keren op een dag gebruikt kunnen worden.
Het moeten betalen voor de garderobe kan een drempel zijn voor bezoekers. De kans bestaat daardoor dat het garderobegebruik iets lager ligt.
Denk bij een gratis garderobe vooraf na of u dit communiceert als "gratis" of als "inbegrepen". Als u bij een publieksevenement de garderobe "inbegrepen" heeft in de ticketprijs, moet u natuurlijk altijd voor elke bezoeker capaciteit hebben. Ze hebben er immers als voor betaald.
Stappen uw bezoekers direct voor de deur uit een touringcar die tijdens het evenement blijft staan? Misschien laten uw bezoekers dan wel hun jassen in de bus liggen. Wanneer ze allemaal met het OV komen, ligt dat weer heel anders.
Een duidelijk beeld over hoe uw bezoekers naar het evenement komen, kan dus helpen bij het bepalen van het aantal te verwachte jassen.
Naast jassen is het ook goed om vooraf na te denken over andere items die u kunt verwachten in de garderobe. Denk aan (hand)tassen, laptoptassen, (handbagage) koffers bij internationale evenementen maar ook helmen van motorrijders.
Hiervoor is het van belang te weten wat het programma voorafgaand aan het evenement is. Komen gasten direct van het werk of van huis? Of misschien wel direct van het vliegveld? Onze tassenstellingen kunnen hierbij goed van pas komen.